Jak złamany palec u ręki wpływa na ból barku?

Comments: 0

Ręka to jedna z najbardziej złożonych części w naszym ciele. Na małej powierzchni znajduje się 27 kości tworząc strukturę poruszaną przez 19 mięśni unerwione przez 3 nerwy, ukrwioną przez dwie główne tętnice i bardzo dużą sieci żylną. Złamany palec u ręki nie dotyczy tylko sportowców, gdzie place są wystawione na kontuzje w takich sportach jak: koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, itd. Na co dzień bardzo dużo ludzi wykonuje ciężkie i niebezpieczne prace posługując się rękami. Złamania, przeciążenia i rany cięte z czasem mogą wywoływać zmiany napięcia na taśmie głębokiej tylnej kończyny górnej.

Jej przebieg zaczyna się na zewnętrznej części palca małego, następnie biegnie przez kość trójgraniastą i kość haczykowatą, dalej przez wyrostek rylcowaty kości łokciowej, potem przez wyrostek łokciowy kości łokciowej, głowa kości ramiennej i na końcu przez brzeg przyśrodkowy łopatki. Następnie przez mięśnie pierścieni rotatorów, mięśni równoległobocznych i mięsień dźwigacz łopatki biegnie w odwrotnie do palca małego po przeciwnej stronie.

Mechanizm

Każdy uraz powoduje zmiany. Jako, że nasz układ nerwowy „pamięta wszystko”, to z czasem niewyleczony uraz może objawić się w postaci bólu w innej części naszego ciała. W tytule napisałem, że bark będzie bolał. Jednak nie musi to być i tylko on. Po drodze jest jeszcze łokieć. Możliwości jest bardzo dużo. Najczęściej ból w barku czy łokciu będą wywoływały zmiany napięciowe mięśni po całej kończynie górnej. Nawet przez złamany palec może wystąpić dysonans mięśniowy, który będzie próbował wykonać kompensacje, aby poradzić sobie z urazem. To takie szukanie przez ciało wygodnej pozycji, aby nie bolało. Ale szukanie kompensacji ma swoje ograniczenia. Bo po pewnym czasie jak zacznie nas boleć np. bark, to ciało będzie szukać pozycji, aby uniknąć bólu. Dalej dojdzie to zmiany ułożenia ciała i wpadniemy w kolejne problemy. I tak błędne koło się zamyka.
Co zrobić?
Jeżeli fizjoterapeuta dobrze zdiagnozuje problem, to leczenie terapią manualną trwać długo nie będzie. Najważniejsze jest:

1. Aby mieć świadomość, że tak może się zdarzyć;
  2. Udać się do fizjoterapeuty, który zajmie się sprawą.

Obrazek wyróżniający: https://images.app.goo.gl/Js8x1PwoD9AYhWfn9