Ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa wywołany przez….przeponę?

Comments: 0

Coraz częściej mówi się o wpływie restrykcji mięśnia przeponowego na różne dolegliwości. Jeżeli mielibyśmy opisać wpływ złej pracy przepony na problemy z jakimi przychodzą pacjenci do gabinetów fizjoterapii, to lista tych problemów była by bardzo długa, a książka je opisujące może i na kilka tomów. Najnowsze publikacje naukowe potwierdzają wpływ zaburzonej mechaniki oddychania na ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Co wpływa na napięcie przepony?

Temat rzeka. Postaram się powiedzieć w miarę krótko. Utrudniona praca przepony wynika głównie przez przebywanie długo w pozycji siedzącej, z kolei wtedy zmniejszamy ilość i głębokość oddechów. Wynikiem jest zmniejszenie zapotrzebowania na ruch przepony i „przyzwyczaja się” do tego stanu.
Stres. Chodzi tutaj o stres negatywny. Wpływa na wzmożone napięcie przepony i utrzymuje ten stan jeszcze bardzo długo po zakończeniu sytuacji stresowej.
Zaburzenia w obrębie narządów wewnętrznych, które mogą się somatyzować np. wynikiem zaburzenia wątroby będzie rzutowanie bólu do prawego barku. Dodatkowo wymusi to pozycje antalgiczne (przeciwbólowe), w związku z tym, dojdzie do zmiany biomechaniki ciała oraz prawie na pewno zmieni funkcjonowanie przepony.

Dlaczego przepona powoduje ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa?

Anatomicznie przepona oddziela dwie duże jamy od siebie. Jamę klatki piersiowej i jamę brzuszną. Również przeponę dzieli się na część:
– żebrową – największą, która przymocowuje się do żeber;
– mostkową – najmniejszą, która rozpoczyna się na nasadzie wyrostka mieczykowatego mostka
– lędźwiową – najmocniejszą – tworzy ona dwie odnogi oraz parzyste więzadła łukowate boczne i przyśrodkowe, przyczepiające się do kręgów lędźwiowych i dwóch ostatnich żeber. Dzisiaj najważniejsza jest dla nas ta ostatnia część. Napięty mięsień przepony będzie „pociągał” więzadła łukowate przyczepione do kręgów lędźwiowych. Z kolei to zmieni mechanikę kręgosłupa, napięcie mięśni wokół kręgosłupa, a wynikiem tego procesu będzie ból.

Masaż odcinka lędźwiowego zadziała na chwilę

Działanie musi być ukierunkowane na przyczynę, ponieważ ból może być już skutkiem. W terapii nie będzie mogło zabraknąć opracowania mięśni w obrębie kręgosłupa lędźwiowego. Trzeba pamiętać, że najczęściej struktury wokół kręgosłupa lędźwiowego nie są głównymi powodami problemów.

Co zrobić w takiej sytuacji?

Można samemu sobie pomóc poprzez relaksujące ćwiczenia oddechowe. Polegają na tym, aby oddychać spokojnie, równo oraz w pełnym zakresie ruchu klatki piersiowej i przepony. W rezultacie systematyczny trening oddechowy przyczyni się do stopniowego „uwalniania” przepony z napięcia i zmieni biomechanikę ciała.
Natomiast jeśli takie podejście nie pomoże, warto udać się do fizjoterapeuty, który zbada nas i prawdopodobnie znajdzie inne przyczyny naszych dolegliwości.

Obrazek wyróżniający: https://images.app.goo.gl/NAKW1BUDVCuEpmp48